COSMOTE - ΚΙΝΗΤΕΣ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ Α.Ε.
Οικονομικά Αποτελέσματα 2002
Η εταιρία COSMOTE ΑΕ με Δελτίο Τύπου προς το Χ.Α. γνωστοποιεί τα ακόλουθα: «Διατηρώντας τους σημαντικούς ρυθμούς αύξησης σε όλα τα οικονομικά μεγέθη και ενισχύοντας περαιτέρω την κερδοφορία της, η COSMOTE έκλεισε το 2002. Οι ισχυρές αυτές επιδόσεις είναι αποτέλεσμα της αύξησης της χρήσης - απόδειξη της ποιότητας της πελατειακής βάσης της εταιρίας -, των οικονομιών κλίμακας που επιτυγχάνονται, αλλά και της συνεχιζόμενης θετικής συνεισφοράς της θυγατρικής στην Αλβανία, AMC. Συγκεκριμένα: Ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της εταιρίας διαμορφώθηκε στα 1.201,3 εκατ. ευρώ στο τέλος Δεκεμβρίου 2002, αυξημένος κατά 29,6% σε σχέση με πέρυσι. Η αύξηση του κύκλου εργασιών αποδίδεται στην κατά 35,1% αύξηση των εσόδων από αερόχρονο, καθώς και στην κατά 42,4% αύξηση των εσόδων από τέλη διασύνδεσης. Τα έσοδα από τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες αυξήθηκαν κατά 31%, αντιπροσωπεύοντας το 98% των συνολικών εσόδων της εταιρίας, σε σχέση με 96,5% το 2001. Επιπρόσθετα, τα έσοδα από υπηρεσίες δεδομένων, στις οποίες περιλαμβάνονται τα γραπτά μηνύματα SMS, υπηρεσίες WAP, καθώς και άλλες υπηρεσίες, συμμετέχουν κατά 12% περίπου στα συνολικά έσοδα από τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες. Κατά τη διάρκεια της περασμένης χρονιάς τα τέλη διασύνδεσης αυξήθηκαν (κατά 103,4% σε ετήσια βάση). Κατά συνέπεια, αντιστοιχούν σε 15,7% του κύκλου εργασιών έναντι 10% το 2001. Από την άλλη πλευρά, το κόστος διανομής, συμπεριλαμβανομένου και του κόστους απόκτησης πελατών, αυξήθηκε 6,5% αντιπροσωπεύοντας μόνο το 15,1% του συνολικού κύκλου εργασιών έναντι 18,3% το 2001. Συμπερασματικά, το 2002 η COSMOTE επέτυχε αύξηση κατά 27,5% των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA), τα οποία διαμορφώθηκαν στα 520,5 εκατ. ευρώ. Ακόμα πιο σημαντικά, το περιθώριο κέρδους EBITDA διαμορφώθηκε σε 43,3%. Εξαιρουμένης της επίδρασης των νέων τελών διασύνδεσης, το περιθώριο κέρδους EBITDA υπολογίζεται σε 47,1%. Υπογραμμίζεται ότι τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων EBITDA της COSMOTE (Οικονομικά αποτελέσματα χωρίς την AMC) ανήλθαν σε 453,5 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 30,4% σε σχέση με πέρυσι. Κατά συνέπεια, το αντίστοιχο περιθώριο κέρδους EBITDA διαμορφώθηκε σε 41%, ενώ εξαιρουμένης της επίδρασης των νέων τελών διασύνδεσης υπολογίζεται σε 44,9%. Η κερδοφόρος ανάπτυξη της COSMOTE τεκμηριώνεται επίσης από την κατά 32,1% αύξηση των Καθαρών Κερδών, τα οποία ανήλθαν σε 229,9 εκατ. ευρώ περίπου και ισοδυναμούν με 19,1% του συνολικού κύκλου εργασιών, σε σχέση με 18,8% πέρυσι. Τα κέρδη ανά μετοχή αυξήθηκαν κατά 32% και διαμορφώθηκαν στα 0,697 ευρώ σε σύγκριση με 0,528 ευρώ πέρυσι. Ο δείκτης μικτού AMOU (μέση μηνιαία χρήση ανά πελάτη σε λεπτά) διαμορφώθηκε στα 98 λεπτά σε σύγκριση με 89,5 λεπτά το 2001, γεγονός που οφείλεται σε ισχυρή αύξηση - κατά 32 λεπτά - της χρήσης που πραγματοποιούν οι πελάτες με συμβόλαιο. Έτσι, η μέση μηνιαία χρήση ανά πελάτη με συμβόλαιο το μήνα διαμορφώνεται στα 169 λεπτά, σταθερά αυξανόμενη καθ' όλη τη διάρκεια του 2002. Η ανοδική αυτή τάση επιβεβαιώνει τις - από το 2001 ήδη - εκτιμήσεις της εταιρίας, ότι η αύξηση στη χρήση υπηρεσιών φωνής αντιπροσωπεύει τον κύριο μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής αγοράς κινητής τηλεφωνίας. Ας σημειωθεί ότι η COSMOTE διατηρεί το συντριπτικά μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στους πελάτες με συμβόλαιο (47,8% των συνολικών συμβολαίων στην αγορά). Ο δείκτης μικτού ARPU (μέσο μηνιαίο έσοδο ανά πελάτη), ελαφρώς αυξημένος, διαμορφώθηκε στα 30 ευρώ, γεγονός αξιοσημείωτο αφού αισθητή ήταν η αύξηση των πελατών καρτοκινητής στο μίγμα της πελατειακής βάσης της εταιρίας σε σχέση με την περσινή περίοδο. Ειδικά στους πελάτες με συμβόλαιο, ο δείκτης ARPU βελτιώθηκε σημαντικά και ανήλθε σε 46,7 ευρώ, αυξημένος σε ετήσια βάση σχεδόν κατά 13%. Τέλος, ο δείκτης των γραπτών μηνυμάτων (SMS) ανά πελάτη το μήνα ανήλθε σε 41 σε σύγκριση με 39 στο τέλος του 2001. Κατά το οικονομικό έτος 2002, η θυγατρική της COSMOTE στην Αλβανία, AMC, εξακολούθησε την ισχυρή οικονομική της πορεία και συμμετείχε στον ενοποιημένο κύκλο εργασιών της COSMOTE κατά 8,4% και στα ενοποιημένα κέρδη προ φόρων, τόκων & αποσβέσεων (EBITDA) κατά 12,9%. Ο κύκλος εργασιών της AMC, αυξημένος κατά 8,4%, ανήλθε στα 101,3 εκατ. ευρώ, κυρίως χάρη στην ισχυρή ανάπτυξη της πελατειακής βάσης της εταιρίας, η οποία στο τέλος του 2002 αριθμούσε 501.147 πελάτες, κατά πλειοψηφία χρήστες καρτοκινητών. Ας σημειωθεί όμως ότι η αύξηση των λειτουργικών εσόδων της εταιρίας (όπως απεικονίζεται στο τοπικό νόμισμα) ανήλθε σε 19% περίπου. Τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) διατηρήθηκαν σε υψηλά επίπεδα και ανήλθαν στα 66,8 εκατ. ευρώ. Έτσι, παρά τη δραστηριοποίηση δεύτερης εταιρίας στην Αλβανική αγορά της κινητής τηλεφωνίας, το περιθώριο κέρδους EBITDA ανήλθε σε 66%, από τα υψηλότερα στην Ευρώπη. Σημειώνεται ότι το καθαρό κέρδος επηρεάστηκε από συναλλαγματικές διαφορές ύψους 9,1 εκατ. ευρώ λόγω διολίσθησης της ισοτιμίας του εγχώριου νομίσματος. Κατά συνέπεια το περιθώριο καθαρού κέρδους της εταιρίας διαμορφώθηκε σε 29%. Η διείσδυση της κινητής τηλεφωνίας στην Αλβανία στο τέλος του 2002 υπολογίζεται σε 27,4% περίπου σε σχέση με 12,6% το προηγούμενο έτος και έναντι 7% της διείσδυσης της σταθερής τηλεφωνίας στη χώρα. Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, η πελατειακή βάση της COSMOTE ανήλθε στους 3.506.338 πελάτες στις 31.12.2002, με την εταιρία να εξακολουθεί να διατηρεί το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στους πελάτες με συμβόλαιο. Κατά τη διάρκεια του έτους η COSMOTE προσέλκυσε 562.806 νέες συνδέσεις, ενώ παράλληλα σημείωσε τις περισσότερες νέες συνδέσεις στην αγορά στον τομέα της καρτοκινητής. Ο δείκτης αποσυνδέσεων της εταιρίας για 2002 διαμορφώθηκε σε 21,5%, με τη συντριπτική πλειοψηφία (70% περίπου) να αφορά εσωτερική μετακίνηση των πελατών με συμβόλαιο σε άλλα οικονομικά προγράμματα της εταιρίας, όπως επίσης και μετακίνηση πελατών καρτοκινητής από την COSMOΚΑΡΤΑ στο What's Up?. Σημειώνεται ότι οι ενεργοί πελάτες του What's Up? στο τέλος Δεκεμβρίου του 2002 υπερέβησαν τους 451.000. Τον Οκτώβριο του 2002 η COSMOTE ανέλαβε τη διαχείριση δύο εκ των εταιριών κινητής τηλεφωνίας του Ομίλου ΟΤΕ, της MTS και της GLOBUL, ύστερα από την υπογραφή της σχετικής συμφωνίας με τον ΟΤΕ και την ΟΤΕ International. Η COSMOTE ανέλαβε τη συνολική διαχείριση του οικονομικού, τεχνολογικού, εμπορικού και λειτουργικού τομέα των δυο εταιριών στην πΓΔΜ και τη Βουλγαρία, με στόχο τη δημιουργία ενισχυμένων υπεραξιών για τους μετόχους με τον αποτελεσματικότερο δυνατό τρόπο. Το Νοέμβριο του 2002, η COSMOTE εφάρμοσε νέα τιμολογιακή πολιτική για το σύνολο των πελατών της (καρτοκινητή και συμβόλαια), στηριζόμενη στην πελατοκεντρική της φιλοσοφία και με στόχο την ενθάρρυνση της χρήσης. Η εταιρία εισήγαγε την έννοια των διαφορετικών χρεώσεων για κλήσεις "εντός δικτύου" και "εκτός δικτύου", ενώ παράλληλα έθεσε σε κυκλοφορία προγράμματα προπληρωμένου χρόνου ομιλίας. Σε ό,τι αφορά το τηλεπικοινωνιακό της δίκτυο, η COSMOTE αύξησε τους σταθμούς βάσης, οι οποίοι φτάνουν τους 2.600, καλύπτοντας έτσι το 99,5% του πληθυσμού της χώρας και το 86% του συνόλου της επικράτειας. Επίσης, τον Ιούλιο του 2002 η COSMOTE απέκτησε επιπρόσθετο φάσμα 2x5 MHz στη συχνότητα των 900 MHz, με κυριότερο στόχο την αύξηση των εσόδων από περιαγωγή (roaming). Το δίκτυο της εταιρίας εμφανίζει υψηλή πλεονάζουσα χωρητικότητα κατά 53% περίπου, γεγονός που διασφαλίζει την απρόσκοπτη επικοινωνία ακόμα και σε περιόδους αιχμής, ενώ παράλληλα επιτρέπει την αναδιανομή της κίνησης μέσω GPRS με ευκολία. Κατά τη διάρκεια του ίδιου έτους, η COSMOTE απέκτησε εξάλλου άδεια LMDS με σκοπό την ανάπτυξη και παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών προς τους εταιρικούς της πελάτες. Το Σεπτέμβριο του 2002 η COSMOTE ξεκίνησε την εμπορική διάθεση των υπηρεσιών MMS, δημιουργώντας αποκλειστικές εφαρμογές που στηρίζονται στη νέα αυτή τεχνολογία, σε συνεργασία με σημαντικούς παρόχους περιεχομένου, εγγράφοντας 20.000 χρήστες της υπηρεσίας ως το τέλος του 2002. Επιπλέον, η εταιρία εμπλούτισε σημαντικά την πύλη κινητών υπηρεσιών MyCosmos, με υπηρεσίες που γνώρισαν τη θερμή αποδοχή των πελατών της. Οι ενοποιημένες επενδύσεις της εταιρίας για το 2002 ανήλθαν σε 286,2 εκατ. ευρώ περίπου και περιλαμβάνουν την ανάπτυξη και βελτίωση της χωρητικότητας και της ποιότητας του δικτύου της τόσο στην Ελλάδα όσο και την Αλβανία (σύνολο επενδύσεων δικτύου 238,5 εκατ. ευρώ), την απόκτηση επιπλέον φάσματος 2ης γενιάς (38,2 εκατ. ευρώ), την απόκτηση της άδειας LMDS (9,5 εκατ. ευρώ), καθώς και την ανάπτυξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών. Σχολιάζοντας τα Οικονομικά Αποτελέσματα της COSMOTE για το 2002, ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρίας, κ. Ευάγγελος Μαρτιγόπουλος, δήλωσε: ?Σε μια χρονιά προκλήσεων σε όλα τα μέτωπα, η COSMOTE παραμένει συνεπής στη δέσμευσή της για ισχυρές επιδόσεις, πολύ υψηλότερες από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο. Ανταποκρινόμενη άμεσα στις προκλήσεις που εμφανίζονται, η εταιρία παραμένει κυρίαρχη της αγοράς, επιτυγχάνοντας έτσι να συνδυάζει την απόδοση αξίας προς στους μετόχους, αλλά και την παροχή των ποιοτικότερων υπηρεσιών στις ανταγωνιστικότερες τιμές προς στον Έλληνα καταναλωτή?.»