Οικονομικά Αποτελέσματα Α' εξαμήνου 2004
Καταγράφοντας εξαιρετικά υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης σε όλα τα επίπεδα και ιδιαίτερα υψηλές οικονομικές επιδόσεις έκλεισε η COSMOTE το Α' εξάμηνο του 2004. Όπως τεκμηριώνεται από τα οικονομικά της αποτελέσματα, η συνεχής ισχυρή αύξηση της χρήσης στην Ελλάδα σε συνδυασμό με τις θετικές επιδόσεις της θυγατρικής της στην Αλβανία, AMC, αποτέλεσαν τους κύριους μοχλούς ανάπτυξης της COSMOTE και για το Α' εξάμηνο του 2004, κατά το οποίο ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της COSMOTE ανήλθε σε 753,2 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 21% περίπου σε σχέση με πέρυσι, ενώ το περιθώριο κέρδους EBITDA την ίδια περίοδο διαμορφώθηκε σε 42,6%.
Ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών του Ομίλου της COSMOTE ανήλθε στο τέλος του Α' εξαμήνου του 2004 σε 753,2 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 20,6% (συμπεριλαμβανομένων των 6,1 εκατ. ευρώ περίπου που αφορούν στη διαχείριση των θυγατρικών εταιριών κινητής τηλεφωνίας του ΟΤΕ στη Βουλγαρία, Globul και την πΓΔΜ, COSMOFON).
Η συνολική αύξηση των εσόδων της COSMOTE αποδίδεται κυρίως:
- στην αύξηση κατά 23,7% των συνολικών εσόδων από αερόχρονο και μηνιαία πάγια τέλη
- στην αύξηση κατά 20,2% των εσόδων από τα τέλη διασύνδεσης, στα οποία για πρώτη φορά περιλαμβάνονται 5,3 εκατ. ευρώ από έσοδα τελών διασύνδεσης για τον τερματισμό SMS.
- στα έσοδα από πωλήσεις συσκευών και αξεσουάρ, κατά τη συγκεκριμένη περίοδο, που αυξήθηκαν κατά 31,9% μετά την έναρξη της εμπορικής διάθεσης των υπηρεσιών i-mode® στις αρχές Ιουνίου και της διάθεσης νέων συσκευών, αποκλειστικά από την COSMOTE.
Βασικό παράγοντα για τη διατήρηση των υψηλών ρυθμών ανάπτυξης αποτελεί η σημαντική ενίσχυση της κίνησης στην Ελλάδα κατά 36% περίπου σε σχέση με πέρυσι. Οι μειώσεις των τιμολογίων που σημειώθηκαν κατά τα προηγούμενα χρόνια με την εισαγωγή των νέων προγραμμάτων συμβολαίου προπληρωμένου χρόνου ομιλίας, απορροφήθηκαν από τη συνεχή αύξηση της κίνησης, σαφή ένδειξη της συνεχιζόμενης επίδρασης θετικής ελαστικότητας.
Τα έσοδα από υπηρεσίες δεδομένων, στις οποίες περιλαμβάνονται κυρίως τα γραπτά μηνύματα SMS, τα μηνύματα πολυμέσων MMS, καθώς και άλλες υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, ανέρχονται σε 88,15 εκατ. ευρώ και συμμετέχουν κατά 12,1% περίπου στο σύνολο των εσόδων από τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες και κατά 12,4% στα έσοδα από εγχώριες λειτουργίες. Σημειώνεται ότι τον Ιούνιο του 2004 η Εταιρία διέθεσε κατ' αποκλειστικότητα στην ελληνική αγορά κινητής τηλεφωνίας το i-mode, την πιο δημοφιλή υπηρεσία Internet κινητής τηλεφωνίας παγκοσμίως, με στόχο να εμπλουτίσει το εύρος των πρωτοποριακών υπηρεσιών δεδομένων που παρέχει και μελλοντικά να ενισχύσει περαιτέρω τη συμμετοχή τους στα συνολικά έσοδα της Εταιρίας. Οι πρώτες ενδείξεις από την ανταπόκριση του κοινού στη νέα υπηρεσία είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές για τη μελλοντική πορεία του i-mode στην Ελλάδα.
Τα έσοδα της COSMOTE από διεθνή περιαγωγή εμφανίζονται ενισχυμένα κατά 20% περίπου αντιπροσωπεύοντας το 1,8% του συνολικού κύκλου εργασιών. Κατά τη διάρκεια του Β' τριμήνου του έτους η COSMOTE υπέγραψε 21 νέες συμφωνίες περιαγωγής αυξάνοντας το συνολικό αριθμό των σχετικών συμφωνιών σε 342 σε 160 χώρες (5 επιπλέον χώρες σε σχέση με το τέλος του Α' τριμήνου του 2004). Στην καρτοκινητή τηλεφωνία η υπηρεσία περιαγωγής παρέχεται σε 17 χώρες μέσω συμφωνιών με 25 δίκτυα κινητής τηλεφωνίας. Επιπλέον, από την έναρξη της εμπορικής διάθεσης του i-mode (Ιούνιος 2004) μέχρι σήμερα η Εταιρία έχει υπογράψει 25 συμφωνίες σε 19 χώρες για την παροχή περιαγωγής για υπηρεσίες 2,5ης γενιάς (GPRS roaming).
Κατά το Α' εξάμηνο του 2004, η COSMOTE ενίσχυσε την κερδοφορία της κατά 21,6%, με τα ενοποιημένα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) να ανέρχονται στα 320,6 εκατ. ευρώ και το περιθώριο κέρδους EBITDA να διαμορφώνεται σε 42,6%.
Τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων των εγχώριων λειτουργιών ανήλθαν σε 289,6 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 22,9% σε ετήσια βάση, με ρυθμό υψηλότερο της αντίστοιχης αύξησης του κύκλου εργασιών (21,2%). Ως αποτέλεσμα, το εγχώριο περιθώριο κέρδους EBITDA αυξήθηκε στο 41,4% έναντι 40,9% πέρυσι, επιβεβαιώνοντας τη δυναμική των εγχώριων δραστηριοτήτων, καθώς και το γεγονός ότι αποτελούν τον κύριο μοχλό για την περαιτέρω ανάπτυξη της Εταιρίας.
Τα καθαρά ενοποιημένα κέρδη του Ομίλου της COSMOTE ανήλθαν σε 145 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 26,4% σε ετήσια βάση, με το περιθώριο καθαρού κέρδους του Ομίλου στο τέλος του Α' εξαμήνου του 2004 να διαμορφώνεται σε 19,2%, το υψηλότερο που έχει καταγραφεί έως σήμερα. Τα κέρδη από τις εγχώριες λειτουργίες ενισχύθηκαν κατά 27% με το περιθώριο καθαρού κέρδους να διαμορφώνεται σε 18,9%.
Οι καθαρές ταμειακές ροές στο τέλος του Α' εξαμήνου του 2004 διαμορφώθηκαν σε -11,4 εκατ. ευρώ λόγω της καταβολής του μερίσματος για το 2003 που αντιστοιχεί στο ποσό των 165,1 εκατ. ευρώ, και το οποίο εφέτος καταβλήθηκε κατά το Β' τρίμηνο του 2004 αντί για το Γ' τρίμηνο πέρυσι. Ως αποτέλεσμα, ο καθαρός δανεισμός της Εταιρίας ανήλθε σε 203 εκατ. ευρώ.
Οι συνολικές επενδύσεις για τη συγκεκριμένη περίοδο, διαμορφώθηκαν σε 120 εκατ. ευρώ περίπου, με αποτέλεσμα ο δείκτης Επενδύσεις / Έσοδα να διαμορφωθεί σε 15,9%.
Ο δείκτης μικτού AMOU (μέση μηνιαία χρήση ανά πελάτη σε λεπτά) στο τέλος του Α' εξαμήνου του 2004 ενισχύθηκε κατά 25% περίπου σε σχέση με πέρυσι και ανήλθε σε 126 λεπτά. Η αύξηση αυτή οφείλεται στην ισχυρή ενίσχυση, κατά 65 λεπτά στο τέλος του Α' εξαμήνου του 2004, της χρήσης που πραγματοποιούν οι πελάτες με συμβόλαιο (AMOU συμβολαίου +34% σε ετήσια βάση). Η ισχυρή αυτή ανοδική τάση, εμφανής καθ' όλη τη διάρκεια του 2002 και του 2003, επιβεβαιώνει για ακόμη μία φορά ότι η αύξηση στη χρήση υπηρεσιών φωνής αντιπροσωπεύει τον κύριο μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής αγοράς κινητής τηλεφωνίας.
Ο δείκτης μικτού ARPU (μέσο μηνιαίο έσοδο ανά πελάτη) ανήλθε σε 30,4 ευρώ, ενισχυμένος κατά 8,6% σε ετήσια βάση, θετικά επηρεασμένος από τη βελτίωση του δείκτη ARPU των πελατών με συμβόλαιο. Συγκεκριμένα, στο τέλος του Α' εξαμήνου του 2004 ο δείκτης ARPU συμβολαίου ανήλθε στα 54,2 ευρώ, ο υψηλότερος που έχει καταγραφεί, ενισχυμένος κατά 16,8% σε ετήσια βάση. Η σημαντική αυτή αύξηση εξισορρόπησε την μείωση των τιμολογίων (-25% περίπου με την εισαγωγή των οικονομικών προγραμμάτων με δωρεάν χρόνο ομιλίας) και την αύξηση της συμμετοχής πελατών καρτοκινητής στο σύνολο της πελατειακής βάσης της Εταιρίας (60,7% σε σχέση με 59% την ίδια περίοδο πέρυσι).
Η COSMOTE δραστηριοποιείται σε τέσσερις χώρες στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, είτε άμεσα (σε Ελλάδα και μέσω της θυγατρικής της ΑΜC στην Αλβανία) είτε μέσω συμβολαίων διαχείρισης (στη Βουλγαρία και την πΓΔΜ) από τον Ιανουάριο του 2003. Η ανάπτυξη της πελατειακής βάσης των εταιριών του Ομίλου της COSMOTE στο τέλος του Α' εξαμήνου του 2004 αποτυπώνεται στον παρακάτω πίνακα:
Σημειώνεται ότι η διείσδυση της κινητής τηλεφωνίας στην ελληνική αγορά διαμορφώνεται ήδη σε πολύ υψηλά επίπεδα. Κατά τη διάρκεια του Β' τριμήνου του 2004 η COSMOTE (Ελλάδα), πραγματοποίησε συνολικά 52.064 καθαρές νέες συνδέσεις, από τις οποίες οι 50.011 αφορούν πελάτες καρτοκινητής και οι 2.053 νέους πελάτες συμβολαίου. Οι πελάτες συμβολαίου στο τέλος του Α' εξαμήνου του 2004 ανήλθαν σε 1.602.188 που αντιστοιχεί σε ποσοστό 39,3% του συνόλου, ενώ οι πελάτες καρτοκινητής κατά την ίδια περίοδο ανήλθαν σε 2.473.351 , ποσοστό 60,7% επί του συνόλου. Η COSMOTE εκτιμάται ότι διατηρεί το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στους πελάτες συμβολαίου στην ελληνική αγορά.
Ο δείκτης αποσυνδέσεων σε ετήσια βάση (churn) της COSMOTE (Eλλάδα) κατά το Α' εξάμηνο του 2004, διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα με το Α' τρίμηνο του 2004, δηλαδή περίπου στο 19,5%.
Κατά την ίδια περίοδο η AMC πραγματοποίησε 25.124 καθαρές νέες συνδέσεις με αποτέλεσμα η πελατειακή της βάση να ανέρχεται σε 641.058 πελάτες. Αντίστοιχα, η Globul κατά το Β' τρίμηνο του 2004 πραγματοποίησε 47.779 καθαρές νέες συνδέσεις, με αποτέλεσμα οι πελάτες της εταιρίας στο τέλος του Α' εξαμήνου του 2004 να ανέλθουν σε 1,2 εκατ., σημειώνοντας αύξηση 87,5% σε ετήσια βάση. Κατά την ίδια περίοδο, η COSMOFON πραγματοποίησε 43.195 καθαρές νέες συνδέσεις +58,8% σε σύγκριση με τις 27.205 του Α' τριμήνου του έτους, ενώ το σύνολο της πελατειακής βάσης της εταιρίαs ξεπέρασε τους 154.000 πελάτες, σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 38,7% σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο.
Κατά το Α' εξάμηνο του 2004, η θυγατρική της COSMOTE στην Αλβανία, AMC, συμμετείχε στον ενοποιημένο κύκλο εργασιών της COSMOTE κατά 7,4% και στα ενοποιημένα κέρδη προ φόρων, τόκων & αποσβέσεων (EBITDA) κατά 9,7%.
Ο κύκλος εργασιών της AMC στο τέλος του Α' εξαμήνου του 2004 ανήλθε στα 55 εκατ. ευρώ, υψηλότερος κατά 11,3% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2003 (στο τοπικό νόμισμα η αύξηση ανέρχεται σε 3% περίπου). Όπως έχει αναφερθεί και σε προηγούμενες ανακοινώσεις οικονομικών αποτελεσμάτων, η αλβανική αγορά, με τις παρούσες συνθήκες, εμφανίζεται σταθεροποιημένη. Tο περιθώριο κέρδους EBITDA της AMC κατά το Α' εξάμηνο του 2004 διατηρήθηκε σε υψηλά επίπεδα, άνω του 56%, ενώ το περιθώριο καθαρού κέρδους διαμορφώθηκε σε 28,8%.